Hoppa till huvudinnehållet

Forskning och bakgrund

Baserat på suicidpreventiv forskning

Livsviktiga snack i skolan är ett initiativ från Suicide Zero och bygger vetskapen om att barn som kan prata om känslor mår bättre. Tillsammans med att kunna be om hjälp när man behöver det och att ha tillgång till funktionella copingstrategier är det några av de viktigaste skyddsfaktor som finns mot bland annat depression och suicid längre fram i livet.

Allt material i Livsviktiga snack är framtaget tillsammans med ledande psykologer, psykiatriker, forskare och kuratorer. I utvecklingsarbetet har också elever, pedagoger och elevhälsa på 35 skolor runtom i Sverige deltagit – allt för att skapa ett material som är väl förankrat i skolans vardag och enkelt och inspirerande att använda.

Vårt team

Hilda Johnsson, projektledare. Socialantropolog med en fil.mag. i sociala beteenden som arbetat som skolkurator och social koordinator i över tio år. Hilda har också skrivit böckerna Skolkurator 2 – må bra prestera bra och Vägra skuld – en bok om att vara anhörig samt arbetat med SVT/UR och skapat filmer för elevhälsan.

Lena Gosö, sakkunnig inom specialpedagogik. Har jobbat som lärare i nästan 30 år och utbildade sig 2018 till specialpedagog. Är idag specialpedagogisk koordinator på en F-6 skola. Lenas filosofi är att elevhälsan ska vara nära eleverna och att elevhälsoarbetet börjar i klassrummet. Att främja samarbetet mellan pedagoger och elevhälsa skapar de bästa förutsättningarna för eleverna.

Anna Matzinger, innehållsansvarig. Journalist som skrivit om barn- och föräldrapsykologi i mer än 15 år. Var med och tog fram boken Livsviktiga snack och är idag också projektledare för Livsviktiga snack riktat till föräldrar. Håller koll på aktuell forskning och ansvarar för att allt material som lyfts in i projektet bygger på god evidens.

Samarbetet med våra pilotskolor

Målet med Livsviktiga snack i skolan har hela tiden varit en stark förankring i och förståelse för skolans värld. Redan från början tog vi därför hjälp av ett antal pilotskolor i vårt utvecklingsarbete. Under två år har pedagoger, elevhälsa och elever på ungefär 35 skolor –runtom i Sverige varit med och utvecklat Livsviktiga snack i skolan.

 

I början var skolorna med och tyckte till om struktur, omfång och arbetssätt, för att sedan ge feedback på allt från hur enskilda lektioner fungerar till vilka emojis vi borde ha med på vår snurra. Om du vill läsa mer om våra pilotskolors erfarenheter kan du läsa mer här. Vi är otroligt tacksamma och glada för att alla dessa skolor varit en del av vårt arbete!

MED GRUND I FORSKNINGEN

Eftersom Livsviktiga snack i skolan är ett nytt material så är det, såklart, inte utvärderat i sin helhet ännu. Däremot bygger allt innehåll på etablerad forskning inom det suicidpreventiva och psykologiska fältet.

Tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden) har vi tagit fram en så kallad effektlogik. I rapporten beskriver RISE Livsviktiga snack i skolan i dess helhet, samt faktagranskar och kvalitetssäkrar de källor som läromedlet bygger på. Här finns också en beskrivning av likheterna mellan Livsviktiga snack i skolan och SEL-program (Social and Emotional Learning), som har dokumenterad evidens för bland annat relationskompetens, psykiskt välbefinnande och resiliens.

Nedan kan du läsa mer om evidensen i respektive Pelare i Livsviktiga snack i skolan. Här kan du ladda ner rapporten i sin helhet.

Pelare 1

Här får eleverna träna på att identifiera och prata om känslor, både sina egna och andras. Det handlar om att få ett språk för sitt mående, vilket har många fördelar.

Läs mer

Pelare 2

Här ligger fokus på kropp, knopp och normer. Eleverna får lära sig mer om sin mentala och kroppsliga utveckling samt om normer och vad de kan betyda för oss.

Läs mer

Pelare 3

Här är temat psykoedukation, det vill säga utbildning i psykisk hälsa. Eleverna får lära sig mer om olika psykiska besvär som oro, nedstämdhet och sömnsvårigheter.

Läs mer

Pelare 4

Här fokuserar vi på copingstrategier, det vill säga förmågan att lösa problem. Eleverna får träna på att lösa både egna och andras problem.

Läs mer