Referenser Pelare 2
Referenser Pelare 2
I Pelare 2 fokuserar vi på kropp, knopp och normer. Eleverna får lära sig mer om sin mentala och kroppsliga utveckling samt om normer och vad de kan betyda för oss.
9 till 12-årsåldern är en turbulent fas i barnets liv, där till exempel självständigheten blir större och jämförelserna med andra ökar. Det är också nu som de flesta kommer in i puberteten, med allt vad det innebär. Vi vet att många barn upplever den här fasen som lite skrämmande och stökig. Genom att ge dem kunskap om att det är helt naturligt och händer alla, ökar vi tryggheten att möta förändringarna. Det kan dessutom bli enklare om man vet att man inte är ensam.
Vi pratar också en hel del om normer och privilegier. Syftet är att öka förståelsen för att vi alla har olika förutsättningar och att öka medvetenheten om hur normer ka begränsa oss. Anledningen är att flera grupper som anses stå utanför normen också löper större risk för psykisk ohälsa och suicidförsök. Det gäller bland annat individer i HBTQI-gruppen och elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Dessa individer mår ju oftast inte dåligt för att de tillhör någon av de här grupperna, utan för att de ofta möts av oförstående och hårda attityder i omgivningen. Genom att låta eleverna resonera kring normer och deras betydelse, vill vi öka förståelsen elever emellan och därmed också minska utanförskapen.
Referenser:
di Giacomo E, Krausz M, Colmegna F, Aspesi F, Clerici M. (2018) Estimating the Risk of Attempted Suicide Among Sexual Minority Youths: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. 2018 Dec 1
Folkhälsomyndigheten (2015) Hälsan och hälsans bestämningsfaktorer för transpersoner En rapport om hälsoläget bland transpersoner i Sverige
FORTE (2018) Hälsa och livsvillkor bland unga HBTQ-personer. Vad vet vi och vilka forskningsbehov finns?
Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor, MUCF (2022). ”Jag är inte ensam, det finns andra som jag”. Unga hbtqi-personers levnadsvillkor
Nordiska ministerrådet (2021) Hälsa, välmående och livsvillkor bland unga LGBTI-personer i Norden. En forskningsöversikt och kartläggning av insatser
Skolforskningsinstitutet (2024) aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen. Systematisk forskningssammanställning
Sun S, Kuja-Halkola R, Faraone SV, et al. ()2019) Association of Psychiatric Comorbidity With the Risk of Premature Death Among Children and Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. JAMA Psychiatry.
Webb:
Rapport om unga hbtq-personer. Jag är inte ensam - det finns andra som jag. MUCF.
Psykisk ohälsa. Risk för ökad dödlighet vid ADHD. Forskning.se
Ökad risk för suicidförsök bland unga hbtq-pesroner. Folkhälsomyndigheten.
För skola, HBTQ, normer och makt. Lärarhandledning. Forum för levande historia.
Normer, normmedvetenhet och normkritik. Skolverket.
Normkritisk pedagogik ett sätt att motverka strukturell rasism i skolan. Skolverket.
Aktivt jämnställdshetsarbete i skolan. Skolverket.
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/aktivt-jamstalldhetsarbete-i-skolan