Referenser Pelare 1
Referenser Pelare 1
I Pelare 1 jobbar vi till exempel med att eleverna får träna på att identifiera och prata om känslor, både sina egna och andras. Det handlar om att få ett språk för sitt mående, vilket har många fördelar. Den som har ord för hur man mår har lättare för att möta och hantera också svåra känslor, och dessutom blir det enklare att prata med andra om dem. Forskningen visar också att den som har ett språk för sitt mående har enklare att söka hjälp när det behövs, vilket är viktigt när man mår dåligt.
Referenser:
Folkhälsomyndigheten (2021) Suicid bland barn i Sverige.
Johansson, M. (2021). Risk- och skyddsfaktorer – vad vet vi och vad kan göras med kunskapen? RISE Research Institutes of Sweden. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-59175.
Livheim, F (2019) ACT treatment for youth - a contextual behavioural approach. Thesis for doctoral degree, department of clinical neuroscience. Karolinska institutet.
Ornaghi, V., Grazzani, I., Cherubin, E., Conte, E., & Piralli, F. (2015). ‘Let's talk about emotions!’. The effect of conversational training on preschoolers' emotion comprehension and prosocial orientation. Social Development, 24(1), 166–183.
WHO (2014) Preventing suicide: a global imperative.
Webb:
Att förebygga suicid. Folkhälsomyndigheten.
Vad är psykisk hälsa? Folkhälsomyndigheten.
Om suicid och suicidprevention. Kunskapsguiden.
Risk och skyddsfaktorer för suicid. Kunskapsguiden.
Insatser. RESPI.
Insatser i skolan. RESPI.
Preventionspaketet. Länsstyrelsen Stockholm.
Psykologilexikon. Psykologiguiden.