Hoppa till huvudinnehållet

Vårt uppdrag

Tillsammans förebygger vi självmord

Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att minska antalet självmord i samhället. I Sverige tar ungefär 1500 människor sina liv varje år – och bland unga är självmord den vanligaste dödsorsaken.

De senaste åren har vi också sett en stark trend mot en ökad psykisk ohälsa bland unga. Bilden är samstämmig och gäller såväl självrapporterade psykiska besvär som stress och nedstämdhet, uttag av psykofarmaka och antalet diagnoser, främst på det neuropsykiatriska området. Även när det gäller antalet självmord är trenden negativ; medan självmordstalen minskar i flera grupper så ser vi bland unga mellan 20 och 29 år istället en ökning med nästan 2 procent per år.

Det här innebär en stor utmaning för samhället – och för skolan. Först och främst eftersom det innebär ett stort lidande för alla som drabbas, såklart. Men också för att det kostar samhället stora pengar, och för att elever som mår dåligt har svårt att fokusera på sitt lärande. Idag går till exempel ungefär 15 procent av svenska elever ut grundskolan utan godkända betyg. VI vet att det är en stark riskfaktor för ett dåligt psykiskt mående och även suicid längre fram i livet.

Men vi vet också att breda insatser i skolan för att främja psykisk hälsa är en av de mest effektiva metoder som finns. Genom att använda Livsviktiga snack i skolan bidrar ni inte bara till att minska risken för att era elever råkar ut för psykisk sjukdom och suicid längre fram i livet – ni ger dem också bättre förutsättningar för ett aktivt lärande och en tryggare skola.