Hoppa till huvudinnehållet

Så här funkar det

Lekfullt och viktigt lärande

Livsviktiga snack i skolan är uppdelat i fyra Pelare, med olika teman, och består av 17 baslektioner. Till samtliga hör en färdig lektionsplanering. Hela läromedlet är skapat med utgångspunkt från Kapitel 1 och 2 samt det centrala innehållet i LGR22.

Lektionsplaneringarna är uppbyggda på tydliggörande pedagogik och har inslag av kooperativt lärande. Genom att använda materialet får eleverna möjlighet att utveckla förmågor som kan ligga till grund för bedömning i alla ämnen.

Pelare 1

Temat i Pelare 1 är att identifiera och prata om känslor. På ett lekfullt sätt får eleverna här träna på att känna igen olika känslor och sätta ord på hur de kan kännas i kroppen. Ni får bland annat använda Känslokartan, Memory-spelet och Emojisnurran. Tanken är att ge eleverna ett mer nyanserat språk för sitt mående – så att det ska bli lättare att berätta om det för andra.

Pelare 2

Temat i Pelare 2 är kropp, knopp och normer. Eleverna får lära sig mer om hur deras hjärna utvecklas i den här åldern och vad det kan få för konsekvenser. De får också veta mer om den kroppsliga utvecklingen – det händer ju såklart mycket nu när puberteten drar igång. En del i pelaren handlar också om normer. Eleverna får resonera kring vad det är för något och om det kan finnas bra och dåliga normer.

Pelare 3

Temat i Pelare 3 är psykoedukation, det vill säga utbildning i psykisk hälsa. Eleverna får lära sig mer om psykiska besvär som nedstämdhet, oro och sömnsvårigheter. Vi pratar också en del om vad det är för skillnad mellan till exempel oro och ångest och nedstämdhet och depression. Vilka symtom finns och var kan man söka stöd och hjälp? En lektion handlar om NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Pelare 4

Temat i Pelare 4 är copingstrategier. Här får eleverna öva sig på att lösa problem, såväl påhittade som sina egna och andras. De får också träna på att samarbeta och att lyssna på varandra. Det här gör vi eftersom vi vet från forskningen att funktionella copingstrategier är en stark skyddsfaktor mot depression och suicid längre fram i livet.

Samarbete mellan pedagoger och elevhälsa

Vi har byggt Livsviktiga snack i skolan runt ett kollegialt samarbete mellan pedagoger och elevhälsa. Det ger en möjlighet för kollegor att gemensamt skapa former av struktur och utveckla kunskaper tillsammans, genom att lära av egna och varandras erfarenheter och genom att ta tillvara befintlig kunskap.

Vi tror att elevhälsan behöver ha ett nära samarbete med skolans pedagoger för att kunna stötta det klassrumsnära och förebyggande arbetet. I den bästa av världar genomför ni lektionerna tillsammans. Har ni inte möjlighet att genomföra lektionerna tillsammans föreslår vi att ni ändå planerar tillsammans, till exempel genom att delta på gemensamma arbetslagsmöten. Det kan vara ett sätt att konkret främja och förebygga utifrån just er skolans förutsättningar.

Det här ingår också i Livsviktiga snack i skolan:

Pedagogiska planeringar

Vi har skrivit pedagogiska planeringar för att underlätta för dig som ska undervisa. Här får du en bra översikt över kursplanens centrala innehåll. Vi vet att det är viktigt att man som pedagog har en helhetssyn över verksamheten och utgår utifrån det i sin planering av undervisningen. Med de här pedagogiska planeringarna vill vi försöka inspirera er till hur det går att arbeta med ett så omfattande arbetsområde som psykisk hälsa.

Handledning till pedagoger och elevhälsa

I handledningen finns en översikt om vad varje Pelare innehåller.  Du anpassar materialet utifrån de erfarenheter och referenser som elevgruppen har. Vi har gjort tre block med saker som kan vara bra att tänka på innan, under och efter lektionen. Kika gärna också på vår Checklista innan du startar upp arbetet, här finns bra tips på vad du kan göra för att arbetet med Livsviktiga snack i skolan ska blir så bra som möjligt.