Hoppa till huvudinnehållet

Barnkonventionen är livsviktig!

FN:s konvention om barnets rättigheter har godkänts av 196 länder i världen, som lovat att följa den. I Sverige blev den lag i januari 2020. För Livsviktiga snack i skolan är det självklart att utgå från Barnkonventionen, som den också kallas.

Barnkonventionen är ett rättsligt bindande avtal och uttrycker att barn är individer med egna rättigheter – inte föräldrars eller andra vuxnas ägodelar. Konventionen  innehåller totalt 54 artiklar, som såklart alla är jätteviktiga, men fyra av dem brukar anses som grundläggande och ska beaktas i alla frågor som rör barn:

2) Alla barn har samma rättigheter och lika värde

3) Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn

6) Alla barn har rätt till liv och utveckling

12) Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad

Livsviktiga snack i skolan utgår alltid ifrån barnets perspektiv, barnrättsperspektivet och och barnperspektivet. Vårt arbete stödjer också barnen i sin rätt till utveckling och gör det lättare för dem att formulera och uttrycka sin mening, precis som det sägs i Artikel 6 och 12.

Barnets perspektiv

Barnets perspektiv är barns egen syn på sitt liv och sin omvärld som baserats på barnets ålder, mognad, erfarenheter, tradition, kultur och nuvarande livssituation. Barnets perspektiv är dynamiskt och förändras under barnets uppväxt. Vuxna kan bara ta del av barnets perspektiv när barnet själv berättar. Det är den vuxnes ansvar att säkerställa att barnets perspektiv beaktas i frågor som rör barnet.

I Livsviktiga snack i skolan har ca 500 elever runt om i Sverige fått vara med och prova materialet under skapandefasen, och gett oss input och feedback på vad och hur det kan utvecklas och förfinas. Det har varit viktigt för oss att få med oss elevernas perspektiv, då det ju är dom som faktiskt ska arbeta med det! För oss har det vart viktigt att ha ”ett öra mot marken” för att skapa ett läromedel som verkligen funkar i elevernas skolvardag, och som känns relevant, lustfyllt och pedagogiskt.

Barnperspektiv

Barnperspektiv är den enskilda vuxnes syn på barnet, på barndom och barndomens villkor. Vuxna bygger sitt barnperspektiv på egna erfarenheter från barndom, barn i den egna närheten, personliga värderingar och professionell kunskap.  Även faktorer som tradition och kultur formar den vuxnes barnperspektiv. Barnperspektivet påverkas också av samhällets barnsyn som formas av bland annat lagstiftning, normer och attityder.

Barnrättsperspektiv

Ett barnrättsperspektiv innebär att ha barnkonventionen som utgångspunkt i arbetet med barn och i beslutsfattande som rör barn. Det innebär att belysa en fråga utifrån de rättigheter varje barn har enligt barnkonventionen. Det innebär också att väga in hur rättigheterna tolkats av FN:s barnrättskommitté i dess rekommendationer och allmänna kommentarer. För att säkerställa ett barnrättsperspektiv ska som minimum barnkonventionens fyra grundprinciper ha beaktats, men gärna fler av rättigheterna.

Barn har rätt att må bra! En väldigt viktig skyddsfaktor för barn, för att inte säga den allra viktigaste, är en bra relation till en eller flera föräldrar eller annan närstående vuxen. Om barnet har det, och därmed också möjlighet att alltid prata med någon om sin situation eller sina känslor, är det bättre rustat att möta svårigheter som mobbning, psykiska besvär, trassliga relationer eller en socioekonomiskt utsatt situation. Det minskar faktiskt också risken för att hen ska hamna i kriminalitet eller missbruk.

Forskning inom självmordsprevention visar samma sak. En av de viktigaste skyddsfaktorerna mot självmord är förmågan att samtala med andra människor – också om sina svårigheter.